Seniori365.fi blogi


Hyvä ruoka, parempi mieli

 

 

 

 

 

 

 

 

Maailma on täynnä erilaisia ruokia ja erilaisia keittiöitä, oletko sinä jo kokeillut meksikolaista tai vaikkapa nepalilaista ruokaa? Vaikka mahdollisuuksia on lähes loputtomasti silti ruoka ja ruokailu voivat välillä tuottaa pään vaivaa. 

Sadepäivän puuhat

https://pixabay.com/fi/noro-pilvi-sadepisarat-2654887/

 

 

 

 

 

 

 

 

Kesälläkin, varsinkin Suomessa, sadepäivät ovat enemmän sääntö kuin poikkeus. Onneksi on paljon hauskaa tekemistä silloinkin, kun ulkona sataa ropisee. Sadepäivät varsinkin helteisien päivien jälkeen tuntuu raikastavan ilmaa. Yksin tai yhdessä voi nauttia sadepäivien tuomasta rauhallisuudesta.

Liikkumalla iloiseksi

 

 

 

 

 

 

 

 

Liikunnalla on monia positiivisia psyykkisiä vaikutuksia ihmiselle. Fyysisen kunnon lisäksi liikunta myös parantaa muistin toimintaa, lievittää stressiä ja parantaa oppimiskykyä. Liikunnan yhteydessä ihmiseltä vapautuu niin ikään onnellisuushormoneja eli endorfiineja. Endorfiinit luovat ihmiselle pitkään jatkuvan tyytyväisen olon – tekee onnelliseksi. 

Kesäjumpat

https://pixabay.com/fi/vintage-polkupy%C3%B6r%C3%A4-py%C3%B6r%C3%A4-825736/

 

 

 

 

 

 

 

 

Kesä on aivan loistavaa aikaa harrastaa kaikenlaista liikuntaa. Aurinko paistaa ja linnut laulavat. Puistot täyttyvät liikkuvista ihmisistä: lenkkeilijöistä, jumppaajista ja pyöräilijöistä. Aktiviteetteja on paljon kaikenikäisille niin aloittelijoille kuin kokeneillekin kuntoilijoille.

Laatuaikaa lastenlasten kanssa

 

 

 

 

 

 

 

 

Isovanhemmilla on käsittämättömän suuri ja lähtemätön vaikutus lastenlastensa elämään. Isovanhempien kertomat tarinat ja heidän kanssaan viettämä aika jäävät elämään lasten mieliin ja niitä muistellaan vielä vuosienkin päästä. Tässä muutama idea, mitä touhuta yhdessä lastenlasten kanssa.

Sokerin yleisimmät vaikutukset

 

 

 

 

 

 

 

 

Sokerin vaikutukset... Myrkky on kuvailtu vuonna 1957 Tohtori William Coda Martinin toimesta seuraavasti: ”Aine joka kehoon altistuttaessa, joko nautittuna, tai kehon itsensä kehittämänä, aiheuttaa, tai saattaa aiheuttaa sairauksia”. Tohtori Martin luokittelee sokerin myrkyksi, koska tämä on riisuttu sen elinvoimasta, eli ravintoarvoista (mm. vitamiineista sekä mineraaleista). Jäljelle jää vain puhdasta jalostettua hiilihydraattia. Keho ei pysty tehokkaasti hyödyntämään mainittua jalostettua tärkkelystä ja hiilihydraattia, jollei vaadittavat proteiinit, vitamiinit tai mineraalit ole läsnä. Tilanne, jossa proteiinit, vitamiinit ja mineraalit ovat läsnä, ei kuitenkaan pois sulje sitä, että erittäin suurin osa sokerista on ns. tyhjää energiaa. 

Lautaseni käytännössä: Vaihteleva tyyppi

Vaihteleva tyyppi (50% hiilihydraattia, 40% proteiinia, 10% rasvaa) on nimensä mukaisesti sekoitus kahdesta aikaisemmin mainitusta kategoriasta. Henkilö, joka kuuluu tähän kategoriaan, kallistuu yleensä jompaankumpaan suuntaan (napa- tai päiväntasaajakategoriaan), mutta voi kuitenkin huonosti, jos pitäytyy radikaalisti kiinni vain toisessa.

Lautaseni käytännössä: Napaseututyyppi

Toivottavasti tähänastiset artikkelit ovat olleet jotakuinkin kiinnostavia sinulle. Olet ehkä hahmottamassa hyödyllistä kokonaiskuvaa, jota haluaisit soveltaa käytännössä. Mitä, ja miten tästä eteenpäin?

Vinkkejä päivittäiseen ostoskorisuunnitteluun

pic1.pngEdellisessä artikkelissa käsittelimme yleisimmät ravintoaineet. Tässä artikkelissa käymme läpi käytännönläheisen katsauksen ravintoaineisiin ja esittelemme seniorille hyvin soveltuvan esimerkkiruokakorin.

Ravinnon merkitys hyvinvoinnille ei vähene ihmisen vanhentuessa. Heikentynyt ravinnonsaanti voi tarkoittaa lihasvoiman heikkenemistä. Yksipuolinen ravinnonsaanti lisää myös riskiä sairastumiselle. Fyysiset rajoitteet, sairaudet ja muistiongelmat voivat vaikeuttaa monipuolisen ruokavalion noudattamista.

Yksilöllinen lautasmalli

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kirjoittaessamme esimerkiksi sanan "lautasmalli" internetin hakumoottoriin, esimerkkejä löytyy yllin kyllin. Kuitenkin virallinen ohjeistus kuuluu, että “Täytä puolet lautasesta kasviksilla, esimerkiksi raasteilla, salaatilla ja lämpimällä kasvislisäkkeellä. Perunan osuus lautasesta on noin neljännes. Perunan sijaan voit syödä riisiä, pastaa tai muita viljavalmisteita. Lautasesta noin neljännes jää kala-, liha- tai munaruoalle. Sen voit korvata palkokasveja, pähkinöitä tai siemeniä sisältävällä kasvisruolla. Valitse ruokajuomaksi rasvatonta maitoa, piimää tai vettä. Lisäksi ateriaan kuuluu täysjyväleipää, jonka päällä on sipaisu pehmeää kasvirasvalevitettä. Marjat tai hedelmät jälkiruokana täydentävät aterian. Maitovalmisteen ja jälkiruoan voit jättää syötäväksi myös välipalana.”

Sivut

Tilaa syöte RSS - blogit