Virheviesti

  • Notice: Undefined offset: 2664 funktiossa menu_tree_check_access() (rivi 1507 tiedostossa /home/seniori365/domains/seniori365.fi/public_html/includes/menu.inc).
  • Warning: Invalid argument supplied for foreach() funktiossa menu_tree_check_access() (rivi 1507 tiedostossa /home/seniori365/domains/seniori365.fi/public_html/includes/menu.inc).

Verkon vaarat osa 2

Tämä artikkeli on jatkoa Verkon vaarat artikkelille osa 1:lle. Käsittelimme ensimmäisessä osassa sosiaalista mediaa yleisellä tasolla, pankkien toimintatapoja ja huijausviestejä. Tässä jatko-osassa käsittelemme verkkokauppoja, jäsenyyksiä, tietoturvaa ja salasanoja.

VERKKOKAUPAT ovat nykyään suuressa suosiossa. Askarruttaako nettikauppojen luotettavuus, onko tilattu tuote laadukas tai saako rahat takaisin, jos tuote ei tulekaan perille? Yhä enemmän ihmiset selailevat mieluummin verkkosivustojen tarjontaa kuin kävelisivät kauppaan katsomaan konkreettisesti tuotteita. Nettishoppailijat etsivät netistä vaatteita, koruja, kenkiä, huonekaluja ja muita käyttötavaroita. Tyypillinen huijaustilanne on, kun asiakas ei saa tilaamaansa tuotetta, joka on maksettu etukäteen, eikä myyjään saa enää yhteyttä.

Kuva 1: Verkkokauppamyynti

 

 

 

 

 

 

 

Jos verkkokauppoja hyödyntää, niin kannattaa oppia tunnistamaan luotettavat kaupat. Luotettavan verkkokaupan tunnistaa muun muassa siitä, että kaupalla on auki oleva kivijalkamyymälä Suomessa tai muualla maailmassa. Heillä on mainoksia internetissä ja he mainostavat yritystään, heiltä löytyy kotisivut, joissa on maininta myös verkkokaupasta tai he ovat tunnettuja Suomessa tai maailmalla. Myös palaute internetissä, jota asiakkaat ovat antaneet, voi olla luultua arvokkaampaa tietoa. Vaikka kyseessä ei olisikaan nettihuijaus, yllätysten välttämiseksi kannattaa huomioida esimerkiksi näkyykö verkkosivustolla yrityksen nimi ja yhteystiedot, kuten puhelinnumero tai sähköpostiosoite, jotta tarvittaessa pystyy ottamaan yhteyttä. Muita huomioitavia seikkoja ovat: mitä tuote sisältää ja maksaa, mitkä ovat toimitusehdot, miten toimitetaan ja millä aikataululla. Maksettaessa kannattaa olla tarkkana, miten maksu tapahtuu ja millä ehdoilla. Maksutapahtuman suojaamiseen on suositeltavaa myös kiinnittää huomiota. Maksuympäristön turvallisuudesta kertoo suljettu lukko, ehjä avain selainsivusi alareunassa tai www-osoitteen http://-etuliitteen loppuun ilmestyvä s-kirjain (https://). (Kilpailu- ja kuluttajavirasto 2014.)

Mikäli verkkokaupasta tilaaminen tuntuu epäilyttävältä, kannattaa lukea muiden asiakkaiden arvioita ja kokemuksia. Usein luotettavilla verkkokaupoilla on Facebook-sivut, joiden arvostelut-osiosta on helppo tarkistaa muiden käyttäjien kokemuksia. Arvosteluissa näkyvät verkkokaupalle annetut tähdet sekä käyttäjien kirjoitukset. Myös verkkokaupan kotisivuille on saatettu koota asiakkaiden arvioita. Jos arvosteluita ei löydä, kannattaa ennen tilaamista kysyä kokemuksia esimerkiksi tutuilta.

JÄSENYYKSISSÄ kannattaa olla tarkkana. Monet yritykset tarjoavat asiakkailleen kanta-asiakasjäsenyyttä. Jos harkitset ryhtyä jonkin yrityksen kanta-asiakkaaksi ja se maksaa, kannattaa olla tarkkana myös niiden kuuluisien pienien printtien kanssa. Myös erinäisten lehtitilauksien kanssa kannattaa olla erityisen tarkka. Esimerkiksi Helsingin Sanomat tarjoaa välillä ilmaiseksi kaksi viikkoa lehden tilausta. Kotiin tulee pieni mainos, joka täytetään ja lähetetään postitse, tai asiakasta pyydetään täyttämään tiedot internetissä. Kun olet tilannut ja hyväksynyt kahden viikon ilmaisen toimituksen, niin tilaus jatkuu myös kahden viikon aikajakson jälkeen, maksullisena. Asiakkaan pitää siis itse perua lehden tilaus kahden viikon jälkeen, eikä Helsingin Sanomat tee sitä puolestasi. Tämä tieto mainitaan hyvin pienellä sopimusehdoissa, jotka kannattaa aina lukea erityisen tarkkaan ennen kuin lähtee mihinkään kanta-asiakasohjelmaan mukaan.

Jäsenyyksissä on hyvä ottaa huomioon myös se, että ”liian hyvä ollakseen totta” ei yleensä ole totta. Mikäli jotakin palvelua tai tuotetta tarjotaan liian edulliseen hintaan tai jopa pelkästään postikulujen hinnalla, kannattaa jäsenyyden hankkimista harkita. Hinta saattaa aluksi olla edullinen, mutta tietyn ajan kuluttua hinta nousee huomattavasti korkeammaksi. Kannattaa tiedustella etukäteen, minkälaisen jäsenyyden on ottamassa, kuinka sen voi irtisanoa, onko se määräaikainen ja mihin hintaan jäsenyys tarjotaan.

Kuva 3: Tietoturvaa erilaisilla salasanoilla eri paikoissa verkossa.TIETOTURVA JA SALASANAT ovat kaikista tärkein huomioitava ominaisuus internetiä käyttäessä, sillä salasanojen taakse voi kätkeytyä kymmeniä henkilökohtaisia tietojasi. Salasana kannattaa olla erilainen jokaiseen eri sosiaalisen median sivustoon ja yritysten sivuille, jotta mahdolliset hakkerit eivät pääse kaikkiin sivustoihin, joihin olet kirjautunut.

Monet sosiaalisen median sivustot ja yritykset antavat sivuillaan ohjeita turvallisen salasanan luomiseen. Kun luot tunnukset jonkin yrityksen nettisivuille tai sosiaaliseen mediaan, suurin osa niistä vaatii, että salasanassa tulee olla vähintään yksi iso kirjain ja/tai jotain numeroita tai merkkejä. Ohjeistuksissa myöskin sanotaan, että salasana ei saa olla oma nimi, syntymäpäivä tai vaikkapa lemmikkieläimen nimi. Se ei saa myöskään olla kenenkään sinulle läheisen henkilön nimi tai syntymäpäivä. Salasana voi olla ihan mikä vain arkinenkin asia eikä sen tarvitse tarkoittaa mitään. Hyvä salasana on sellainen, jossa on isoja ja pieniä kirjaimia, numeroita ja merkkejä. Hyvän salasanan tietää vain itse, eikä se ole edes läheisen pääteltävissä. Salasanaa luotaessa kannattaa kirjoittaa se ylös samalla kun keksii sen, jotta se ei unohdu. Suositeltavaa on kirjoittaa salasanat eri paikkoihin ja säilyttää ne turvallisessa paikassa, joihin ulkopuolisten on hankala päästä. Salasanaa ei saa koskaan kertoa kenellekään, ei edes omalle puolisolle, lapselle tai parhaalle ystävälle. Salasanoja ei myöskään saa koskaan antaa puhelimitse kenellekään. (Viestintävirasto 2018.)

Aina kun kirjaudutaan palveluihin julkisen paikan tietokoneilla, esimerkiksi kirjastoissa, tulee huomioida, että lähettyvillä ei ole ketään. Myös ennen kirjautumista, tulee tarkistaa tietokone ulkoisesti. Tietokoneessa ei saa olla liitettynä mitään ylimääräistä tai siihen kuulumatonta. Esimerkiksi muistikortteja ei saa olla kytkettynä kiinni tietokoneeseen. Ylimääräisistä kytkennöistä tulee ilmoittaa henkilökunnalle ja tietokoneen käyttö on lopetettava.

Tietoturva on todella tärkeää, koska nettisivustoille joutuu yleensä ilmoittamaan henkilökohtaisia tietoja, kuten koko nimen, henkilötunnuksen, osoitteen ja puhelinnumeron. Myös tietokoneellasi saattaa olla omia henkilökohtaisia tietoja. Tietokoneeseen on suositeltavaa ottaa aina viruksentorjuntaohjelma, ne maksavat jonkin verran, mutta ovat sen arvoisia. Ne suojelevat tietokonettasi mahdollisilta viruksilta ja ulkopuolelta tulevilta uhkilta. Nykyään myös puhelimet ovat niin paljon yhteydessä internetiin, että puhelimeenkin kannattaa ostaa viruksentorjuntaohjelma. Monet yritykset myyvätkin viruksentorjuntaohjelmia yhdessä paketissa, jolloin saat sen tietokoneelle ja puhelimelle edullisempaan hintaan. (F-Secure 2018.)

 

 

Teksti:

Restonomiopiskelijat Ea Ek, Nicole Hyökki, Julia Kokkonen, Sini Kontkanen ja Maria Law.

Laurea-ammattikorkeakoulu 2018.

 

Lähteet:

F-Secure. 2018. Luettu 4.5.2018. https://campaigns.f-secure.com/safe/pm-s/fi_FI/?ecid=9125&pcid=9125&gcli...

Kilpailu ja kuluttajavirasto. 2014. Nettihuijaus. Luettu 26.4.2018. https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/hu...

Viestintävirasto. 2018. Luettu 4.5.2018. https://www.viestintavirasto.fi/attachments/tietoturva/Salasanat_haltuun...

 

Kuvat:

Kuva 1: https://pixabay.com/fi/verkkokauppa-myynti-verkossa-2140603/

Kuva 2: https://pixabay.com/fi/rekister%C3%B6idy-kiinnitt%C3%A4%C3%A4-salasana-2...

Kuva 3: https://pixabay.com/fi/hakkeri-hakkerointi-1944688/ 

 

 

Kategoria: